Faktor yang Mempengaruhi Mutu Pelayanan Keperawatan terhadap Tingkat Kepuasan Pasien di Rawat Inap Penyakit Dalam RSUD Pirngadi Kota Medan

Authors

  • Azmiatussahliah Azmiatussahliah Institut Kesehatan Helvetia
  • Tri Niswati Utami Universitas Islam Negeri Sumatera Utara
  • Arifah Devi Fitriani Institut Kesehatan Helvetia

DOI:

https://doi.org/10.57214/jka.v9i2.948

Keywords:

Dr. Pirngadi Hospital, Health Care Quality, Patient Satisfaction, Quality Of Nursing Services, SERVQUAL

Abstract

Nursing services are an important component in the hospital system and are one of the main indicators of the quality of health services. This study aims to analyze the influence of the quality of nursing services on the satisfaction of inpatients at Dr. Pirngadi Hospital, Medan City. The research design used an analytical approach with a cross sectional design, involving 97 inpatient respondents in the internal medicine section selected through purposive sampling techniques. The research instrument is in the form of a structured questionnaire that measures five dimensions of service quality based on the SERVQUAL model (tangible, reliability, responsiveness, assurance, empathy). Data analysis used multivariate logistic regression to identify the dominant factors influencing patient satisfaction. The results showed that all dimensions of nursing service quality were significantly related to patient satisfaction (p < 0.05). The most dominant factor is assurance with an Odds Ratio (OR) value of 23,292, which shows that service assurance, sense of security, and competence of health workers are the main determinants of patient satisfaction. This study emphasizes that improving the quality of nursing services as a whole, especially in the aspects of assurance and empathy, is an important strategy in increasing patient satisfaction and hospital competitiveness.

References

Amaliah. (2021). Hubungan kualitas pelayanan dengan kepuasan pasien BPJS di Instalasi Rawat Jalan RSUD Labuang Baji Makassar. Jurnal Ilmu Kesehatan, 12(2), 45–53.

Aqil. (2020). Mutu pelayanan keperawatan dan hubungannya dengan kepuasan pasien rawat inap. Jurnal Ilmu Keperawatan, 8(1), 33–41.

Batbaatar, E., Dorjdagva, J., Luvsannyam, A., Savino, M. M., & Amenta, P. (2016). Determinants of patient satisfaction: A systematic review. Perspectives in Public Health, 137(2), 89–101. https://doi.org/10.1177/1757913916634136

Darmayanti, S., Dewi, N. A., Nur Endah, R., & Handajany, S. (2024). Hubungan kualitas pelayanan keperawatan dengan kepuasan pasien rawat inap. Jurnal Kesehatan Masyarakat Indonesia, 19(1), 12–20.

Dini, N. S. (2017). Faktor-faktor yang memengaruhi tingkat kepuasan pasien terhadap mutu pelayanan keperawatan di IRNA RSUD Dr. Rasidin Padang. Jurnal Kesehatan Andalas, 6(3), 192–199.

Gultom, E., Siregar, M., & Lubis, A. (2021). Hubungan kualitas pelayanan rawat jalan dengan kepuasan pasien BPJS di RS Bhayangkara Tk III Tebing Tinggi. Jurnal Ilmu Keperawatan dan Kebidanan, 12(2), 123–130.

Khoiri, A., & Kiki, H. (2014). Hubungan sikap perawat dengan kepuasan pasien rawat inap. Jurnal Keperawatan Indonesia, 17(1), 25–32.

Kementerian Kesehatan Republik Indonesia. (2009). Undang-Undang Nomor 44 Tahun 2009 tentang Rumah Sakit. Jakarta: Kemenkes RI.

Lestari, W., Rizany, I., & Setiawan, H. (2021). Faktor-faktor yang memengaruhi tingkat kepuasan pasien rawat inap di rumah sakit. Jurnal Kesehatan, 9(1), 46–53.

Maila. (2021). Analisis kualitas pelayanan kesehatan menggunakan model SERVQUAL. Jurnal Administrasi Kesehatan Indonesia, 9(2), 87–96.

Mardinal, A., Sari, R., & Putri, N. (2021). Hubungan kualitas pelayanan dengan kepuasan pasien BPJS pada bagian pendaftaran di Puskesmas Pelambuan Banjarmasin. Jurnal Manajemen Kesehatan Indonesia, 9(1), 65–72.

Muninjaya, G. (2014). Manajemen kesehatan. Jakarta: EGC.

Nursalam. (2013). Konsep dan penerapan metodologi penelitian ilmu keperawatan. Jakarta: Salemba Medika.

Parasuraman, A., Zeithaml, V. A., & Berry, L. L. (1988). SERVQUAL: A multiple-item scale for measuring consumer perceptions of service quality. Journal of Retailing, 64(1), 12–40.

Rahmawati, N. (2020). Hubungan dimensi SERVQUAL dengan kepuasan pasien rawat inap. Jurnal Kesehatan Masyarakat, 15(2), 88–97.

Rayhan, L. (2022). Pengaruh mutu pelayanan kesehatan terhadap kepuasan pasien rawat inap. Jurnal Administrasi Rumah Sakit Indonesia, 8(1), 45–53.

Rofiah. (2019). Hubungan kualitas pelayanan kesehatan dengan kepuasan pasien di Puskesmas Rantang Kecamatan Medan Petisah. Jurnal Keperawatan dan Kebidanan Medan, 4(2), 101–108.

Septi Darmayanti, Dewi, N. A., & Handajany, S. (2024). Hubungan kualitas pelayanan keperawatan dengan kepuasan pasien rawat inap. Jurnal Kesehatan, 15(1), 33–41.

Supardi, S. (2013). Manajemen mutu pelayanan kesehatan. Yogyakarta: Andi Offset.

Tangdilambi, J., Yusuf, M., & Rahman, F. (2019). Hubungan kualitas pelayanan kesehatan terhadap kepuasan pasien rawat jalan RSUD Makassar. Jurnal Ilmu Kesehatan, 9(2), 72–81.

World Health Organization. (2010). World health statistics 2010. Geneva: WHO Press.

Zaleha, S., Handayani, T. S., & Rustandi, H. (2022). Hubungan mutu pelayanan keperawatan terhadap kepuasan pasien rawat inap di RSUD Mukomuko. Jurnal Hygea Public Health, 1(1), 35–46. https://jurnal.unived.ac.id/index.php/ssj/article/view/3619/2948

Downloads

Published

2025-09-29

How to Cite

Azmiatussahliah, A., Tri Niswati Utami, & Arifah Devi Fitriani. (2025). Faktor yang Mempengaruhi Mutu Pelayanan Keperawatan terhadap Tingkat Kepuasan Pasien di Rawat Inap Penyakit Dalam RSUD Pirngadi Kota Medan. Jurnal Kesehatan Amanah, 9(2), 222–232. https://doi.org/10.57214/jka.v9i2.948

Most read articles by the same author(s)