Etnografi Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia di SMP Darussalam Cimanggu
DOI:
https://doi.org/10.57214/pengabmas.v4i2.608Keywords:
Ethnography, Communication, Learning, LanguageAbstract
This article discusses the application of communication ethnography in Indonesian language learning at Darussalam Cimanggu Middle School. This research aims to explore how an ethnographic communication approach can enrich the Indonesian language teaching and learning process. The methods used include observation, interviews and document analysis. The research results show that this approach can increase student engagement and understanding of the social and cultural context in language use.
References
Alwasilah, A. C. (2002). Sosiolinguistik: Perkenalan Awal. Bandung: Angkasa.
Amalia, F. (2022). Etnografi Komunikasi dalam Konteks Pendidikan Bahasa Indonesia: Tantangan dan Peluang. Jurnal Pendidikan dan Bahasa, 21(2), 89-103.
Cresswell, J. W. (2014). Research Design: Qualitative, Quantitative, and Mixed Methods Approaches (4th ed.). Thousand Oaks, CA: Sage.
Hymes, D. (1972). On Communicative Competence. Philadelphia: University of Pennsylvania Press.
Jaworski, A., & Coupland, N. (2006). The Discourse Reader (2nd ed.). London: Routledge.
McCarthy, M. (2001). Issues in Applied Linguistics. London: Routledge.
Nasution, M. (2019). Prinsip-Prinsip Etnografi dalam Pembelajaran Bahasa di Sekolah Dasar. Jurnal Ilmu Pendidikan, 15(3), 45-58.
Peddler, M., & James, K. (2016). Ethnography and Education: Understanding Communication in the Classroom. New York: Routledge.
Prabowo, B. (2021). Analisis Etnografi Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia: Teori dan Praktik. Jurnal Linguistik dan Pendidikan, 19(4), 112-125.
Siregar, H. (2017). Etnografi Komunikasi dalam Pembelajaran Bahasa Indonesia: Perspektif dan Praktik. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 12(2), 123-136
Spradley, J. P. (1980). Participant Observation. New York: Holt, Rinehart and Winston.
Sudaryanto. (1993). Metode dan Teknik Analisis Bahasa: Pengantar Penelitian Wacana. Yogyakarta: Duta Wacana University Press.
Wahyuni, S. (2010). Komunikasi Pendidikan: Teori dan Praktik Pembelajaran Bahasa Indonesia. Jakarta: Kencana.
Yuliana, N. (2020). Pendekatan Etnografi dalam Pengajaran Bahasa Indonesia: Studi Kasus di Sekolah Menengah Pertama. Jurnal Pendidikan Bahasa, 18(1), 67-79.