Edukasi Pentingnya Membaca dan Menulis di SD 01 Sindangbarang
DOI:
https://doi.org/10.57214/pengabmas.v4i1.605Keywords:
Reading, Writing, IndividualAbstract
In the 21st century, reading and writing are the main assets that must be mastered by each individual. Individuals who have the ability and expertise in reading and writing tend to have critical, creative and innovative thinking. Every individual has different reading and writing abilities. A person's ability to read and write is influenced by the environment in which he grows up. Each country has a different level of interest in reading. Reading and writing are parts of life that cannot be separated. Reading and writing are like keys to open the door to civilization in a society. In our nation's culture, reading and writing have become a part of every part of Indonesian society's life. However, in reality, currently Indonesia is faced with low public interest in reading. Here I will explain why reading and writing are very important in encouraging the progress of a nation.
References
Alwasilah, A. C. (2014). Sikap terhadap Pendidikan Literasi: Sebuah Pengantar. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Arikunto, S. (2013). Prosedur Penelitian: Suatu Pendekatan Praktik. Jakarta: Rineka Cipta.
Gunawan, H., Rahmat, D., & Prabowo, M. (2018). Keterampilan Menulis dan Membaca dalam Pendidikan Dasar. Jakarta: Penerbit Pendidikan Indonesia.
Hakim, L., & Suryanto, D. (2017). Meningkatkan Kemampuan Literasi pada Anak Sekolah Dasar. Yogyakarta: Pustaka Pelajar.
Hakim, S., Hidayat, A., & Suryani, L. (2021). Penelitian Tindakan Kelas: Meningkatkan Kualitas Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Penerbit Cendekia.
Hidayah, N. (2018). Peran Pendidikan Literasi dalam Pembelajaran di Sekolah Dasar. Jakarta: Penerbit Erlangga.
Khoiri, F., & Nurhasanah, S. (2022). Pentingnya Literasi di Kalangan Siswa Sekolah Dasar. Bandung: Penerbit Edukasi.
Magdalena, I., Ulfi, N., & Awaliah, S. (2021). Analisis pentingnya keterampilan berbahasa pada siswa kelas IV di SDN Gondrong 2. Edisi, 3(2), 243-252.
Mulyasa, E. (2013). Pengembangan Kurikulum: Teori dan Praktik. Bandung: Remaja Rosdakarya.
Nasution, S. (2015). Pendekatan Kualitatif dalam Penelitian Pendidikan. Jakarta: Bumi Aksara.
Noorjannah, M. (2014). Pendidikan Literasi untuk Anak Usia Dini. Yogyakarta: Penerbit Insan Cendekia.
Nunan, D. (2014). Language Teaching Methodology: A Textbook for Teachers. New York: Routledge.
Peraturan Menteri Negara Pendayagunaan Aparatur Negara dan Reformasi Birokrasi Nomor 16 Tahun 2009 tentang Jabatan Fungsional Guru dan Angka Kreditnya.
Peraturan Pemerintah Republik Indonesia Nomor 74 Tahun 2008 tentang Sertifikasi Guru
Rahim, F. (2008). Pengajaran membaca di sekolah dasar. Jakarta: PT Bumi Aksara.
Santosa, D. (2019). Edukasi Literasi pada Anak Sekolah Dasar. Jakarta: Kencana.
Saputro, A., & Wulandari, S. (2019). Peran Guru dalam Meningkatkan Kualitas Literasi Anak di Sekolah Dasar. Jurnal Pendidikan dan Pembelajaran, 11(2), 45-59.
Sardila, V. (2016). Strategi Pengembangan Linguistik Terapan Melalui Kemampuan Menulis Biografi dan Autobiografi: Sebuah Upaya Membangun Keterampilan Menulis Kreatif Mahasiswa. An-Nida', 40(2), 110117.
Sudarsana, U. (2014). Pembinaan minat baca. Jakarta: Gramedia.
Widiana, R., & Suryanto, A. (2022). Strategi Pengembangan Profesionalisme Guru di Indonesia. Jakarta: Penerbit Pendidikan Profesional.