Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Rumah Sakit Khusus Gigi Dan Mulut: Systematic Literature Review
DOI:
https://doi.org/10.57214/jusika.v7i1.277Keywords:
Quality of service, Patient SatisfactionAbstract
Hospitals as health service providers must know how the quality of service they provide can give satisfaction to patients. Competition between hospitals is getting tougher and sharper so that every hospital is required to enhance its competitiveness by trying to provide satisfaction to all of its patients. Service quality will be considered satisfactory, if the perception exceeds expectations; Service quality will be considered good or adequate if it is in line with expectations, and will be considered bad if the service is bad or not good enough. The purpose of this study was to determine the effect of service quality seen from various dimensions, namely tangibles, responsiveness, reliability, assurance, and empathy on patient satisfaction at the Special Dental and Oral Hospital in Bandung. This literature review uses articles in published Connected Papers in 2017-2022, 108 articles. The results of the 5 articles show that service quality and patient satisfaction are directly proportional, if the service quality is good then customer satisfaction will be good and if the service quality is bad then the level of patient satisfaction is also bad.
References
Akbar Syahputra, Eka Askafi, Sumarji (2022). Analisis Kualitas Pelayanan Rekam Medis Terhadap Tingkat Kepuasan Pasien Di Rumah Sakit Gigi Dan Mulut Iik Bhakti Wiyata Kediri. Magister Manajemen Program Pascasarjana Universitas Islam Kadiri Kediri. Otonomi Vol. 22 Nomor 2 Edisi Oktober 2022
Arsanam & . 2014. The Relationship between Service Quality and Customer Satisfaction of Pharmacy Departments in Public Hospitals. International Journal of Innovation, Management and Technology, Vol. 5, No. 4, August 2014
Azwar, A. (2016). Menjaga Mutu Pelayanan Kesehatan. Jakarta: Pustaka Sinar Harapan, 1496.
Atmawati, R dan M, Wahyudin. 2007. Analisis Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Matahari Departement Store Di Solo Grand Mall. Surakarta: Jurnal Daya Saing, Program MM-UMS.
Bustami. (2016). Penjaminan Mutu Pelayanan Kesehatan & Akseptabilitasnya. Jakarta: Erlangga.
Chandra Chuanda, Vonny N. S. Wowor, Cristy Mintjelungan. 2014.Gambaran kepuasan pelayanan perawatan gigi tiruan lepasan berbasis akrilik pada masyarakat kelurahan Molas. Manado
Cut Corry Aquino, Masdalina Pane, Ester Harianja Donal Nababan, Dewi Bancin. (2021). Analisis Kualitas Pelayanan Kesehatan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien Di Poliklinik Gigi Dan Mulut Rumah Sakit Bhayangkara Tk II Medan Tahun 2021. Journal of Healthcare Technology and Medicine Vol. 7 No. 2 Oktober 2021 Universitas Ubudiyah Indonesia
Daryanto dan Ismanto Setyobudi. 2017. Konsumen dan Pelayanan Prima. Yogyakarta: Gava Media.
Djoko RS. 2008.Sistem pembiyayaan pada pelayanan kesehatan gigi. Jurnal ilmiah dan kedokteran gigi FKG UPDM (B).
Erdiana Retnowulan Puspitasari, E. N., 2018. Evaluasi Implementasi Sistem Informasi Manajemen Rumah Sakit di RSUD Kabupaten Temanggung dengan Menggunakan Metode Hot-Fit. Journal of Information Systems for Public Health , Volume 5 (3), p-45-60.
Heni Rohaeni, Irna Rahayu (2017). Pengaruh Kualitas Pelayanan Terhadap Kepuasan Pasien Pada Rumah Sakit Khusus Gigi Dan Mulut Kota Bandung. Jurnal Akademi Sekretari dan Manajemen BSI Bandung
Jatuandomi, Paulina N. Gunawan, Krista V. Siagian. 2016.Alasan pemakaian gigi tiruan lepasan pada pasien poliklinik gigi di BLU RSUP Prof. Dr. R. D. Kandou Manado.Manado; Jurnal e-GiGi (eG).
Lupiyoadi, Rambat. 2001. Manajemen Pemasaran Jasa. PT. Salemba Empat. Jakarta
Niko Falatehan, Eddy Kusumah.2016. Gambaran tingkat kepuasan estetik dan fenotik pada pemakain gigi tiruan lengkap di Fakultas Kedokteran Gigi Universitas Trisakti.Cakradonya Dent J
Nurhaeni, Syamsuddin Abubakar. (2019). Tingkat Kepuasan Pasien Pengguna Gigi Tiruan Lepasan Terhadap Pelayanan Kesehatan Gigi dan Mulut Di Rumah Sakit Khusus Daerah Provinsi Sulawesi Selatan. Media Kesehatan Gigi. Vol.18.No 2 Tahun 2019
Peraturan Kemenkes Republik IndonesiaNomor 1173/MENKES/PER/X/2004 Tentang RSGM Jakarta: Direktorat Jenderal Pelayanan Medik Direktorat Kesehatan Gigi.
Santoso, Agus dan Atik Aprianingsih, 2017. The Influence of Perceived Service and E-Service Quality to Repurchase Intention The Mediating Role of Customer Satisfaction Case Study:Go-Ride in Java, Journal of Business and Management, 06 (01): 32:43.
Sudrajat, I., & Sugiarti, I. (2015). Hubungan Kecepatan Penyediaan Dokumen Rekam Medis Rawat Jalan Dengan Tingkat Kepuasan Pasien. Jurnal Manajemen Informasi Kesehatan Indonesia (JMIKI), 3(1).
Tjiptono, F. (2020). Strategi pemasaran: prinsip dan penerapan. Yogyakarta: Andi.
Wine Meilasari, Winny Suwindere1, Hendra Polii (2018). Tingkat Kepuasan Pasien Dewasa Pada Pelayanan Radiografi Panoramik Di Instalasi Radiologi Rumah Sakit Gigi Dan Mulut Maranatha. Padjadjaran J Dent Res Student. Laporan Penelitian Oktober 2018;2(2):87-94.
Wijaya. Agus .2018. Pengaruh Kualitas Produk, Kualitas Layanan, Persepsi Harga, Dan Asosiasi Merek Terhadap Kepuasan Dan Loyalitas Pelanggan. Jurnal Bisnis Terapan, Volume 02 Nomor 01 (Juni, 2018) 1-16
Woods, Richard E., Gonzales, Rafael E. 2008. Digital Image Processing Third Edition. Pearson Education.