Pendampingan Desain Studio Podcast Untuk Peningkatan Workstation Productivity Di SMKS Al-Ittihad Cianjur

Authors

  • Abdul Kholik Universitas Negeri Jakarta
  • Asep Soegiarto Universitas Negeri Jakarta
  • Dian Yusuf Universitas Negeri Jakarta

DOI:

https://doi.org/10.57214/pengabmas.v5i3.337

Keywords:

Podcast, Workstation Productivity, Sekolah Menengah Kejuruan, Model ADDIE

Abstract

Since its introduction in 2005, podcasts have gained increasing popularity and widespread usage across various sectors. Apart from serving as a form of entertainment that shares the characteristic of proximity, similar to radio, podcasts have also emerged as an educational media, attracting a growing number of enthusiasts. The education sector has recently embraced podcasts as a tool to enhance the development of skills and abilities in podcast creation, ultimately leading to improved workstation productivity. The activities are designed based on the ADDIE model (Analysis, Design, Development, Implementation, Evaluation) for media development. The implementation of these activities includes the introduction and installation of podcasting equipment, as well as providing tutorials on the usage of podcast recording software. Reflecting on the content presented, practical exercises are conducted, wherein students assume the role of operators, while teachers act as podcasters delivering subject-specific material aligned with the subjects they teach.

References

Dahratul, Layla. (2020). Inovasi Pembelajaran Bahasa dan Sastra Indonesia Guna Mendukung Merdeka Belajar pada Era Revolusi Industry 4.0 dan Society. Prosiding Seminar Nasional PBSI-III

Dalila, N dan Niken Febrina A. (2020). Srategi Storytelling Spreadability dan Monetization Podcast Sebagai Media Baru Komedi. Jurnal Riset Komunikasi. Vol 3(2)

E, Latifah. (2021). Menjadi Kreator Konten di Era Digital. Diva Press : Yogyakarta

Fadilah, Efi., Pandan Yudhapramesti dan Nindi Aristi. (2017). Podcast sebagai Alternatif Distribusi Konten Audio. Kajian Jurnalisme. Vol 1(1)

Gunawan, dkk. (2021). Pengembangan Media Pembelajaran dengan Google Podcast. Pusdikra Mitrajaya : Medan

Hutabarat, Peni Meliati. (2020). Pengembangan Podcast Sebagai Media Suplemen Pembelajaran Berbasis Digital pada Perguruan Tinggi. Jurnal Sosial Humaniora Terapan. Vol 2(2)

Imarshan, Idham. (2021). Popularitas Podcast sebagai Pilihan Sumber Informasi bagi Masyarakat sejak Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Komunikasi Politik dan Ilmu Komunikasi Bisnis. Vol 5(2).

Kholik, A., Armenitha, C., & Lika, I. L. (2022). Strategi Event Virtual Untuk Membangun Customer-Relationship Oleh Humas di Lembaga Pendidikan. Jurnal Ilmu Komunikasi PROGRESSIO, 3(2), 165-179.

Kholik, A., Ramadhani, A. N., Patuananggi, A., & Wibowo, A. A. C. (2021). Special Event Management: Implementasi Penyelenggaraan Event di Sektor Sosial, Pendidikan Dan Bisnis. Jurnal British, 1(2), 1-10.

Kurniawan, Citra dan Dedi Kuswandi. 2021. Pengembangan E-Modul Sebagai Media Literasi Digital pada Pembelajaran Abad 21. Academia Publication : Lamongan

M, Fitri Yani. (2021). Pemanfaatan Anchor Sebagai Platform Distribusi Podcast. (Studi Kualitatif Podcast Notesa Nte Notutura). Jurnal Ilmu Komunikasi. Vol 2(2)

Mayangsari, Dewi dan Dinda Rizki Tiara. (2019). Podcast Sebagai Media Pembelajaran di Era Milenial. Jurnal Golden Age Universitas Hamzanwadi. Vol 3(2)

Nantana, M Gebryna Rizky dan Agung Wiradimadja. 2023. Inovasi Belajar Abad 21 melalui Pengembangan Media Podcast Pembelajaran IPS berbasis Instagram. Jurnal Pendidikan Ilmu Pengetahuan Sosial Indonesia. Vol 10(1). 70

Rachmadtullah, Reza. (2022). Monograf Pembelajaran Interaktif Dengan Metaverse Eureka Media Aksara. Purbalingga : Jawa Tengah.

Rudini, Moh dan Ady Saputra. 2022. Kompetensi Pedagogik Guru dalam Memanfaatkan Media Pembelajaran Berbasis TIK Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Pendidikan Nonformal. Vol 8(2).

S, Wulan dan Irene, Lydia. (2019). Komunikasi Kontemporer dan Masyarakat. Gramedia Pustaka utama : Jakarta

Sudjana, Nana. (2012). Penelitian Hasil Proses Belajar Mengajar. Bandung: Remaja Rosda Karya.

Sudjana, Nana dan Ahmad Rivai. (2015). Media Pengajaran. Bandung: Sinar Baru Algesindo.

Sultan, M A., Nurabidah Idrus dan Alfianti Akhmad. (2020). Media Podcast terhadap Kemampuan Menyimak. Jurnal Ilmiah Ilmu Kependidikan. Vol 4(1)

Tardy, C. M., & Swales, J. M. (2014). Genre Analysis, In K. P. Schneider & A. Barron (Eds.), Pragmatic of Discourse. Mouton De Gruyter : Berlin.

Trianto. (2010). Model Pembelajaran Terpadu, Konsep, Strategi dan Implementasinya dalam KTSP. Jakarta: Bumi Aksara.

Yuni, Revita dan Roni Afriadi. (2020). Pengembangan Modul Pembelajaran Kondisional untuk Belajar Dari Rumah (BDR). Jurnal Handayani. Vol 11(2).

Wijayanto, Putut Sri., dkk. (2020). Meningkatkan Hasil Belajar Siswa Melalui Media Youtube (Podcast) dengan Metode Pembelajaran Pendidikan Jarak Jauh pada Materi Komputer dan Jaringan Dasar di SMKN 3 Bandung. Jurnal Guru Komputer. Vol 1(1)

Wulan,P. S., dan Lydia, I. (2019). Komunikasi Kontemporer dan Masyarakat. Cetak Pertama. PT Gramedia Pustaka Utama. Jakarta.

Z, Abraham Zakky. (2022). Pelatihan Produksi Podcast Bagi Siswa Madrasah. Jurnal Pengabdian Masyarakat. Vol 3(1).

Downloads

Published

2023-07-17

How to Cite

Abdul Kholik, Asep Soegiarto, & Dian Yusuf. (2023). Pendampingan Desain Studio Podcast Untuk Peningkatan Workstation Productivity Di SMKS Al-Ittihad Cianjur. Jurnal Pengabdian Masyarakat Nusantara, 5(3), 126–138. https://doi.org/10.57214/pengabmas.v5i3.337